Thursday 15 May 2014

Wuaaa, takottt!

Next week, 19, 20, 21 May 2014 adalah tarikh berhantu bagi aku. Ketaq siot nak exam.
Aku, macam besala, study last minute punya style. Tu yang ketaq semacam tu, walaupun exam sem ni 3 paper ja.
Tapi kalau pikiaq-pikiaq balik, exam kali ni paling senang nak score. Why? Cuba tengok dua subjek ni. Teaching Listening and Speaking in the Primary Classroom dengan Teaching Reading and Vocabulary in the Primary Classroom is actually benda yang sama ja content dia. Dia cuma dua subjek yang ajaq learning skill yang diasingkan untuk kita lebih paham in detail. Basically dalam English learning ada 3 basic skills which are listening n speaking, writing and reading. Thus, suma skills ni berkaitan antara satu sama lain dan topic yang belajaq pon sama. Contohnya, lesson planning, criteria for text adaptation, criteria for text selection, test. Point dia suma sama ja dua-dua subjek ni. Cuma contoh la berbeza ikut skill tu. So, study lah dengan bijaknya, nescaya kita akan pandai modify jawapan exam nanti.
Dah la, nak pi hambek notes Edu kat Murni. Nak potostat. Besa la, last minute punya kerja, nak exam minggu depan, nota baru nak potostat ari ni. Kehkeh.
P/S - study jangan stress. Kadang-kadang kita kena reward diri kita jugak lepas penat study utk motivate lagi diri kita. Macam aku, aku suka tengok movie. So, aku tetapkan syarat, kalo dah study half topic dalam satu subjek, boleh tengok satu movie. So, aku secara xlangsungnya xkan berlembik-lembik or bermalas-malasan la nak pulun kan. Hewhew. Xpa, baca ja suma bagi habis, hafal xhafal belakang kira. Sebab time exam ni, otak kita secara xlangsung akan cuba memproses prior knowledge and background knowledge kita in order to search for answers. So, kalo kita baca tak habis, mana nak ada prior knowledge ye dok?

No comments:

Post a Comment