Tuesday 13 May 2014

Boleh slim ke ni?

Azam nak kurus ni sebenaqnya dah lama, di tambah pulak dengan cacian nista member2 dan laki gua yang kerapkali memanggil gua boroi. Xguna punya manusia, xsupportive langsung!

Lalu kali ni, dengan azam yang sama seperti azam2 lepas, gua nak pastikan yang hasrat kali ni x tersasar!

Seriously penuh dalam handphone aku ni apps2 diet n tips2 kurus n senaman. Tapi tau2 ja lah, mana nak ada masa nak buat semua tu. Tambah pulak kita ni duduk hostel, memang malas la nak bli buah2, sayoq2 bagai. Bukan ada fridge pon nak simpan. Boh lam almari, mau berkulat sok lusa. Senaman? Lagi le malas, nak kena turun bawah panaih2 g. Ha, nampak dak attitude aku cemna? Patutla boroi, alasan berkilo-kilo.

Tapi xpa. Kali ni aku jumpa satu apps kat Google Play, nama dia Noom Weight Loss Coach. Satu benda yang buat aku suka gila kat apps ni ialah dia tolong kira kalori yang kita consume in every meal. Cuma log in ja hang makan natang pa, nanti dia kira. Dia set kita punya kalori limit based on berapa berat yang kita nak. Lagi satu, kita boleh makan apa yang kita suka asalkan xlebih kuota kalori untuk sehari tu. Contohnya aku punya kuota kalori dia bg 1200kcal per day. Maksudnya makan la apa pun janji xlebih 1200kcal. Tapi nasihat dia bg, makan sayoq n buah banyak sebab kalori dia sikit ja. Kalo makan KFC, makan snack plate pun dah abih kuota sehari. Lagi satu! Apps ni xberapa nak tekankan mengenai exercise. Bayangkan, kita makan satu cupcake, kalori dia 400kcal! Kita kena lari 4 batu untuk hapuskan kalori tu. So, apps ni berpendapat lebih baik kita control kuantiti kalori. Untuk manusia normal dia perlu 2000kcal approximately lah kan. Kalo kita takes only 1200kcal per day, automatically kita akan lose weight without exercising. Hehe, ni yang aku suka ni. Seswai sangat apps ni dengan aku. Kehkeh!

No comments:

Post a Comment