Wednesday 2 January 2013

Kekayaan Dunia


"Aku kaya! Aku kaya!"

    Ah! Ini statement biasa student IPG (maktab perguruan) bila masuk tempoh peralihan daripada foundation (tapi kat sini panggil PPISMP) ke degree programme (PISMP). Mana tak nya, elaun kalo zaman bujang manja-manja, auw-auw foundation dulu dapat sebulan RM 435,kini telah bertukar angka menjadi RM 4000++ untuk satu semester tak termasuk elaun tesis, elaun perkakas, elaun buku lagi. Banyak woi!
   Tapi, mungkin setengah-setengah orang akan cakap,  "Hemboiii,kami ngaji Universiti XX xde pun elaun2 ni,xbersyukur la korang ni!"kata seorang student U. Ok, memang la bersyukur,tapi bila compare dengan elaun degree,perasaan kesyukuran yang wujud sejak awal kemasukan ke foundation programme terus lenyap. Dan diganti pula dengan perasaan tamak haloba,nista,durjana, takbur dan sebagainya.
   Aku yakin dan pasti,budak-budak yang sama level pemikiran macam aku ni, pasti bersorak dan berjimba di mall-mall yang berdekatan bila elaun degree masuk dalam akaun bank kami. Ah,tika itu, dunia ni, aku yang punya.

Dan hari ini, bermula lah detik aku di naiktarafkan daripada budak hingusan foundation kepada gadis cantik degree (ewahh! zapin sikit u all!). Huhu!

4 comments:

  1. kakakaka..lwak ang neh yan..haha btw..gudluck yannieeee..all the best for degree..weee

    ReplyDelete